zondag 21 juni 2015

Brengt de Bewuste Geest Beweging en Leven in de Wereld?

Door gezinsuitbreiding ben ik een tijd minder noëtisch in de weer geweest, maar ik probeer de draad weer op te pakken, gezellig aan de keukentafel, terwijl de kinderen slapen en de afwas en was zijn gedaan en bovendien het huis weer goed in orde is.

Een boek van de arts Robert Lanza - die overigens baanbrekend werk lijkt te doen op het gebied van het stamcelonderzoek - is het middel om het noëtische spoor weer te activeren. Niet dat ik het meteen allemaal met hem eens ben, maar het weer nadenken en voelen over dit soort zaken brengt het bewustzijn toch ook weer op een ander niveau, waarbij ik verder ook hoop dat het me wat van een internetschaak-verslaving kan afhalen (1).

Surreal Self of Laura Williams (2)

Momenteel probeer ik mijn geest wat te kneden op het terrein van de rol van het bewustzijn bij het beïnvloeden van de materie. Ik heb het daar al geregeld over gehad, en zal je verder momenteel de links besparen, maar gisteren heb ik de pap van Wheeler besproken (3), waarin het idee wordt genoemd dat de materiële wereld wellicht wel zo is ontstaan (door wie of wat of hoe blijft daarbij onbepaald), zodat het niet alleen mensen (en ander bewustzijn) kan voortbrengen, maar dat bewustzijn zou ook essentieel zijn omdat het de materie in stand zou houden, vanwege het idee dat bewustzijn nodig zou zijn om materie te kunnen laten bestaan.

Persoonlijk ben ik er nooit zo voor om terecht te komen in allerlei filosofische constructen waar je binnen de kortste keren zo verstrikt raakt waardoor een voorwaartse beweging haast onmogelijk is. Desondanks wil ik wel deze thema's even aanstippen omdat ze wellicht wel de potentie in zich dragen om andere sporen te laten ontstaan.

De aanleiding voor dit artikeltje is een kort citaat van Robert Lanza op pagina 100, waarin hij eveneens speelt met het idee dat bewustzijn nodig zou zijn om in ieder geval tijd of beweging te kunnen laten bestaan.

Hij schrijft daar:
The mind animates the world like the motor and gears of a projector. Each weaves a series of still pictures - a series of spatial states - into an order, into the 'current' of life. Motion is created in our minds by running 'films cells' together. Remember that everyting you percieve - even this page - is actively, repeatedly, being reconstructed inside your head.
Ik laat dit even sudderen, maar wil nog wel even in herinnering brengen een beeld dat voor mij vooralsnog het beste de interactie tussen de geest en het lichaam weergeeft. In hoeverre het hier te maken heeft met wat Wheeler en Lanza beschrijven is de vraag, maar ik vermoed dat hun vergelijkingen ergens spaak lopen op het ontbreken van de werkelijkheid van het onstoffelijk bewustzijn.

De vergelijking waar ik op doel is die van de pianist die speelt op de piano. Zie voor meer het stukje dat hier speciaal aan is gewijd (4).


NOTEN
(1) Ik speel op chess.com onder de naam Divinity-Explorer, en speel daar tegenwoordig alleen nog 3-dagen-per-zet partijen met het Fischer 960-systeem. Ooit in het verleden - toen ik nog volop in de tijd zat - heb ik eens een schaaknamensite opgestart. Die kun je nog altijd on-line vinden op http://schaaknamen.punt.nl/
(2) Afkomstig van
http://indiandigitalartists.com/digital-photography/surreal-self-portraits-laura-williams/
(3) http://noetiek.blogspot.nl/2015/06/reflecties-over-de-pap-van-john-wheeler.html
(4) http://noetiek.blogspot.nl/2013/08/hoe-de-geest-zich-via-de-hersenen.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten