zaterdag 3 augustus 2013

Energie van Buiten Toevoegen om Werkelijke Verandering Mogelijk te Maken

Soms, op de momenten dat ik het grootst denk (1), stel ik me zo voor dat wij als mensheid de keuze hebben om een grote sprong voorwaarts te maken, en dat wij met zijn allen ook de verantwoordelijkheid dragen om daar ons best voor te doen.

Een belangrijke stap hierin is de bereidheid om onszelf te openen voor deze mogelijkheid, waarbij we zelf de reikwijdte van de verandering kunnen bepalen afhankelijk van ons vermogen om ons voor te stellen wat er allemaal wel niet voor mogelijkheden zouden kunnen zijn.


Richard Feynmann (winnaar Nobelprijs voor de Natuurkunde) sprak hierover al eens deze woorden:
"Onze verbeeldingskracht wordt tot het uiterste uitgerekt. Niet, zoals in fictie, om ons te verbeelden wat er niet is, maar om ons voor te kunnen stellen wat er wel is."  (2)
Verbeelding lijkt hierbij een belangrijke rol te spelen. Laatst noemde ik het nog in het kader van bewustzijnsverkenning op de andere noëtische site (3). Zou onze verbeelding echter groot genoeg zijn om werkelijk de grenzen van onze realiteit op te rekken, of zouden we iets nodig hebben, een soort van energie van buitenaf om echt een nieuwe fase in te kunnen gaan?

Volgens een andere nobelprijswinnaar, de in België gestorven Ilya Prigogine, kan een systeem zichzelf pas echt transformeren als er op de een of andere manier energie van buiten wordt toegevoegd. Hij zei hierover het volgende:
"...[hij] liet zien dat 'God zijn werk laten doen' effectiever is om een samenleving te transformeren. Een systeem kan zich alleen naar een hoger niveau van ontwikkeling en complexiteit transformeren, zo ontdekte hij, als er energie van buiten dat systeem aan wordt toegevoegd." (4)
Vooralsnog lijkt het mij een vruchtbare insteek om het 'goddelijke' aspect van onszelf uit te nodigen om actiever deel te nemen aan de fysieke wereld. Op die manier doen we het enerzijds zelf (het is immers een deel van onszelf), en anderzijds voegen we ook energie toe van 'buitenaf' die mogelijk de mensheid zou kunnen inspireren tot hogere doelen en nieuwe inzichten.

Update augustus 2014: In een boek van Barbara Marciniak kwam ik dit interessante citaat tegen, welke me al snel deed denken aan dit onderwerp: "As your conscious awareness opens to the multidimensional qualities of existence, you will learn to gather knowledge from other places and carry it back to 3-D reality to enhance and heal your own life. Your personal achievements have a profound effect on the global state of mind and in the ' ideal made real' you and your world will flourish with fresh ideas and become exuberantly inspired to create a new vision of the purpose of life." (Path of Empowerment, 2004, p. 20-21)

NOTEN
(1) http://noetiek.blogspot.nl/2013/07/zou-je-willen-meewerken-aan-ontmisting.html
(2) Citaat overgenomen van pagina 87 uit het boek van Tijn Touber uit 2012 dat als titel 'Het geheim van genialiteit' draagt.
(3) http://noetiek.wordpress.com/2013/08/02/via-verbeelding-nieuwe-informatie-verkrijgen/
(4) zie 2, p.92

1 opmerking:

  1. In september 2015 had ik het boek 'De Vierde Dimensie' van Hans Peter Roel in mijn handen, toen ik op de eerste pagina's een fragment tegen kwam dat me onmiddellijk deed denken aan het idee dat hierboven wordt beschreven. Ik kon het niet laten om dat citaat hier toch even aan toe te voegen, al was het alleen maar om het idee ook weer wat te voeden.

    "...De antwoorden op deze bovenstaande levensvragen zijn niet te vinden in de beperkte driedimensionale wereld, zoals wij deze elke dag ervaren. Als je antwoord wilt krijgen op bovenstaande levensvragen, heb je een diepgaand inzicht in de universele wetten van de vierde dimensie nodig. Pas dan kun je de mooiste reis van je leven maken, namelijk de reis naar binnen. (p.7)

    BeantwoordenVerwijderen