maandag 1 juli 2013

Met Geduld het Rijpingsproces Omarmen

Tijdens dit ontruizingsproces kom je allerlei dingen tegen. Omdat ik er in geloof dat je zelf een waardevol instrument bent is het ook erg zinvol om stil te staan bij de ervaringen die jezelf op doet tijdens zo'n proces. Niet alleen zorgt dat voor helderheid binnen je eigen systeem, maar het zou ook nog eens herkenningspunten kunnen opleveren voor andere mensen die zich op dit pad bewegen.

Aandachtig kunnen zijn is en waardevolle vaardigheid (1)
Hierbij is het natuurlijk niet realistisch om te verwachten dat je de ene revolutionaire doorbraak na de andere meemaakt. Het is veel waarschijnlijker dat je zaken ervaart die je misschien al eerder eens hebt opgemerkt, of dat het gedachten zijn die al door menig ander is verwoord.

Omdat ik in dit project de subjectieve beleving hoog inschaal, geef ik toch veel als het ware veel 'airplay' voor de kleine ontdekkingen die gepaard gaan met de wens tot algemene verrijking van het leven.

Dit gezegd hebbende wil ik de aandacht richten op het verschijnsel dat het kan voorkomen dat er enkele dagen helemaal niks lijkt te gebeuren in het creatieve proces. Terwijl je juist denkt volop in die stroom te zitten, kan het opeens lijken te stokken.

Zolang je je niet hebt overgegeven aan vele vormen van verslaving of versnippering, denk ik dat er zich in dat soort periodes iets anders afspeelt, namelijk dat er onbewust van alles aan het verschuiven is. Hierbij zou je je misschien zelfs kunnen voorstellen dat je hersenen actief allerlei nieuwe verbindingen aan het leggen zijn, zodat ze via hun antennefunctie toegang kunnen krijgen tot andere informatievelden.

Mijn ervaring is dat dat binnen enkele dagen een nieuw gedachtenbereik zich presenteert, vaak gepaard gaande met een gevoel van tevredenheid. Ik heb dan maar geleerd om tijdens dit soort stiltemomenten niet te gaan wanhopen, ook niets te forceren, maar simpelweg gewoon het rijpingsproces de tijd gunnen door het met geduld te omarmen.

NOTEN
(1) afkomstig van de website http://favim.com/image/666599/ die uitpuilt van afbeeldingen, waar helaas zelden de fotograaf of kunstenaars wordt genoemd.
(2) http://noetiek.wordpress.com/2010/01/06/de-bewustzijnsantenne/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten