donderdag 27 juni 2013

Ik ben veel te Nuchter voor dit Project

Laatst werd ik gewekt door een interview op de jazzy zender Sublime FM. Ik draaide me om en luisterde met een half oor naar wat er zo gezegd werd. Het bleek te gaan om een interview met Tijn Touber. Hij vertelde zo dat hij maar liefst 14 jaar bezig is geweest met zijn innerlijke reis, waarop de interviewer (Bas Westerweel) subtiel zei: "Wat je vertelt heeft wel een behoorlijke softe component", wat mij deed glimlachen onder de dekens.

De Runderauto (4)
Het was namelijk dat gevoel dat ik zelf ook kreeg toen ik hem zo hoorde praten over de reis naar binnen en meditaties, niet werkelijk actief mee doen in de wereld. Het enorme ontastbare van zijn verhaal riep zelfs een zekere weerstand in me op. Ik heb meerdere mensen het artikel over het 'Goddelijk Aardingsproces' (1) onder de neus geschoven en sommigen kregen een gevoel dat waarschijnlijk onder deze zelfde noemer valt, namelijk: dit is mij allemaal te soft, zweverig en weinig concreet.

Je zou in alle spirituele arrogantie simpelweg kunnen denken dat deze mensen er nog allemaal niet klaar voor zijn, maar daar geloof ik niet in. Misschien zijn die mensen er wel meer klaar voor dan mensen die dag-in-dag-uit met hun innerlijke reis in de weer zijn. Wie zal het zeggen? Een nuchter iemand is niet iemand die geen gevoelsleven heeft, of die niet over mooie of ontroerende dingen kan praten.

De bedoeling van dit project is om te proberen de bezieling, de passie, het vuur te raken bij iedereen die het verlangen heeft op een rijkere, vollere manier te genieten van het leven. En zoals ik al zei in '1000 wegen' (2) zijn er vele manieren waarop iemand meer vreugde, liefde of verdieping kan toelaten in zijn of haar leven. Zie verder ook: Manoeuvreren in het Continuüm van té New Agey naar té Nuchter (3).

NOTEN
(1) http://noetiek.wordpress.com/2013/06/04/het-goddelijke-aardingsproject/
(2) http://noetiek.blogspot.nl/2013/06/1000-wegen-naar-een-voller-leven.html
(3) http://noetiek.blogspot.nl/2013/06/manoeuvreren-in-het-continuum-van-te.html
(4) https://plus.google.com/117863178426068474392/posts

4 opmerkingen:

  1. Even nog een aanvulling ten opzichte van Tijn Touber. Hij vertelde verder in het interview dat hij na die 14 jaar introspectie wel actief weer aan het leven wilde deelnemen en ook zijn kennis wilde delen. Hij heeft ook allerlei boeken geschreven.

    In die zin past zijn huidige houding ook wel degelijk binnen dit 'ontruizingsproject'

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Google bezoek via 'nuchter door het leven blog'

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nuchter Praten - Ik plaats zo af en toe de google-zoektermen waardoor mensen op deze site weten te vinden. Eén van de redenen is dat hierdoor een bepaald artikeltje ook weer meer kans heeft om in de rechterbalk van de site kan verschijnen. Hierdoor krijgt het weer wat meer aandacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Iemand vond zichzelf te soft en belandde aldus op deze site, die naar ik hoop toch niet al te soft is, en toch vooral dynamisch verkennend :)

    BeantwoordenVerwijderen