zaterdag 22 juni 2013

De Soms Pijnlijke Geboorte van een nieuw Idee

Als je actief aan de slag wilt met het afstemmen op nieuwe bewustzijnsregionen dan is het handig om te weten dat je soms door pijnlijke momenten kan heengaan. Zo kun je het gevoel van leegte ervaren, of een gevoel van weerstand, waardoor het verlangen om gewoon toe te geven aan verslavingen, versnipperingen erg groot kan worden. Het is natuurlijk geen ramp om dan gewoon even weg te vluchten, maar mijn ervaring is dat het vaak slechts een kwestie van tijd is voordat het duidelijk wordt waar die eventuele weerstand vandaan kwam.

Madeline von Foerster (1)
Vaak helpt het om in alle nuchterheid te observeren wat je voelt, waarbij onprettige gevoelens ook toch vaak ergens in het lichaam zich concentreren. Een mindful benadering is altijd wel aan te raden, lijkt me.

En als je dan toch bent blijven stilstaan ontstaat er weer ruimte om de energie wat beter te laten stromen, en bovendien kan daarna weer nieuwe informatie binnen vallen. Ik geloof er wel in dat als je afgestemd blijft op dit 'downloadproces' het maar door blijft gaan, alsof het de natuurlijke staat van zijn is.

Vandaag merkte ik opnieuw dat ik mezelf ervan weerhield me te openen voor dit proces uit een soort van angst teveel te gaan afwijken tezamen met het idee dat het eigenlijk misschien toch allemaal maar onzin is. Door dit te herkennen was het gevoel weer vrij vlot verdwenen (2).

NOOT
(1) http://www.madelinevonfoerster.com
(2) http://noetiek.blogspot.nl/2013/06/de-angst-om-teveel-af-te-wijken.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten